Ny url-struktur ga SEO-boost

Garda Sikring oppnådde 16 forbedrede topp-3-plasseringer i Google, kun ved å endre url-strukturen.

Slik fikk vi 16 forbedrede topp 3-plasseringer i Google, ved å endre url-strukturen for vår kunde, på bare tre måneder.

Veien til SEO-suksess går sjeldent veldig raskt, men i enkelte tilfeller kan større endringer som påvirker store deler av nettstedet gi raske resultater.

En ny url-struktur var løsningen som ga gardasikring.no 16 forbedrede topp-3-plasseringer i Google. Og dette etter kun tre måneders samarbeid.

Garda Sikring er en av Norges ledende leverandører innenfor fysisk sikring. I over 100 år har Garda sikret eiendom, verdier og mennesker gjennom produkter som blant annet byggegjerder, veisikring, høysikkerhetsgjerder og bom. De tilbyr et stort utvalg av sikkerhetsprodukter og sikkerhetstjenester som retter seg mot bransjer som for eksempel havnenæringen.

Problemstilling

Vi så at URL-strukturen hadde forbedringspotensial og ønsket å optimalisere den slik at det skulle bli lettere for søkemotorene å vise frem riktigst mulig innhold. Vi ville tegne en ny URL-struktur, og gjennomføre en redirect-jobb på det som endte med 97 kategorisider og 489 sider totalt med produktsider.

Ved oppstart av samarbeidet gjennomførte Fullstakk en gjennomgang, eller audit, av de organiske resultatene til gardasikring.no samt nettstedet i sin helhet. I løpet av gjennomgangen så vi to tydelige forbedringsmuligheter:

  1. Sidene var ikke posisjonert på de øverste plasseringene for de mest relevante og viktige søkeordene.
  2. Mange sider hadde historisk sett hoppet inn og ut av rangeringen i søkeresultatet. (Å hoppe inn og ut av rangering betyr ustabile rangeringer; man er synlig i søkeresultatene en dag, ute av søkeresultatene en annen dag.)

Disse to funnene ble utgangspunktet for flere hypoteser vi ville teste, for å se hva som eventuelt kunne løse problemstillingen vår. Den sterkeste hypotesen, og den vi gikk videre med, var at url-strukturen var årsaken til de to funnene i auditen:

Hvis vi justerer URL-strukturen på nettstedet, vil verdien til sidene øke, og forståelsen av sammenheng mellom sidene vil bli tydeligere for bruker og Google

Tiltak for ny url-struktur

Først identifiserte vi at løsningen var mulig å gjennomføre i CMSet til Garda Sikring. Deretter tegnet vi opp ny url-struktur:

  • Kartlegging og skissering
  • Plan for «worst case scenario» (hva gjør vi om gjennomføringen ikke går som vi vil?)
  • Prosess for å måle og følge med på posisjonene til de viktigste søketermene til produktkategoriene, for å kunne rapportere på resultatene av endringene
  • Gjennomføring ved å videresende gamle sider til nye sider (301-redirects)

Etter gjennomføring av migreringen fulgte vi med på:

  • At de nye sidene fungerte som de skulle og at gammel side sendes til ny
  • At Google fant de nye sidene
  • At Google lagret (indekserte) sidene for fremvisning i søkeresultatet

Resultater

Vårt første mål var å øke antallet produktkategorier og produktsider som vises i søkeresultatet.

Fikk vi bedringen vi var på utkikk etter?

Ja, skjermbildet nedenfor viser den faktiske økningen i antall indekserte sider vi fikk uten å ha produsert nytt innhold.

Vårt andre mål å bedre plasseringen i søkeresultatet for de viktigste søkeordene til de sidene som har vært gjennom endringen.

Fikk vi bedringen vi var på utkikk etter?

Ja, vi fikk 16 forbedrede plasseringer topp 3 på Google:

  • 8 nye søketermer i posisjon 1 (1500 søk i mnd)
  • 6 nye søketermer i posisjon 2 (600 søk i mnd)
  • 2 nye søketermer i posisjon 3 (1620 søk i mnd)

Skjermbildet viser noen av søketermene vi har forsøkt å bedre posisjonene til i Google. «Pos» er posisjonen nettstedet nå har i Googles organiske søkeresultater etter at prosjektet er gjennomført. Kolonnen lengst til høyre - «Diff» - viser posisjonen i Google før prosjektet.

Hva betyr resultatene?

Topp-3-rangering på søketermer som leder til  viktige produkter som «byggegjerde», «elektriske veibommer» og «gangporter», gir mer trafikk til gardasikring.no, og øker potensielt antall konverteringer og leads til kunden.

Høye søkevolumer på søkeord som leder til kategori- og produktsider har ofte et stort potensial for å lede til konvertering, da både interesse og intensjon er tett på bedriftens primærmål: Økt salg og penger i kassa.

Søkeordene som har fått topp-3-rangering er søkeord som er viktige for Garda Sikring.

I de tre månedene prosjektet foregikk, ble det ikke gjort andre endringer utover dette som kan ha påvirket resultatene.  

Prosjektet oppsummert

Vår hypotese ble bekreftet, og Garda Sikring har nå en mer optimalisert struktur på nettstedet sitt. Dette gjør at Google forstår hvilke sider som er viktige, og hvilket innhold som finnes hvor på nettstedet, og dermed klarer å vise de riktige sidene frem til de som søker. Nettstedet driver i dag mer og riktigere trafikk fra de organiske søkemotorene, på søkeord som Fullstakk og Garda sammen har kategorisert som forretningskritiske.

Vil du også ha hjelp med å endre URL-struktur, få flere synlige sider og rangere bedre? Ta kontakt med oss!