Et godt analyseverktøy
Riktig sporing gir deg et godt datagrunnlag for å ta gode beslutninger. Derfor starter vi ofte en analyseprosess med å kvalitetssikre verktøyet.
Verktøyet dere velger bør gi informasjon som er enkel å lese både for markedssjef og digitale spesialister uten for mye ekstraarbeid.
Vi hjelper dere med å sette opp en sporingsplan og avklarer hvilke behov dere trenger å få dekket gjennom det digitale analyseverktøyet.
Oppsett av sporing
Har dere sporing som gjør det enkelt for deg å følge hvordan nettsiden bidrar til å nå bedriftens målsetninger?
For å vite hvordan nettstedet ditt bidrar til å nå målene deres er det viktig å spore både mikro- og makro-konverteringer.
Alle bedrifter har egne kundereiser for sine kunder. Derfor bør all sporing tilpasses bedriftens nettsted. Det er stor forskjell på mikro-konverteringer for en nettbutikk og et B2B-nettsted.
Sporing for B2B-sider
Kundereisen for en som skal kjøpe en B2B-tjeneste strekker seg gjerne over lengre tid. Da setter vi opp sporing på engasjement, for eksempel at de har lastet ned en PDF, eller besøkt kontakt-oss-siden, i tillegg til at de faktisk sender inn et kontaktskjema.
Sporing for en nettbutikk
Et sporingsoppsett for nettbutikker er innholdsrikt og detaljert slik at vi kan grave i produkter, kategorier, og omsetning.
Her kan kundereisen variere i lengde, avhengig av hvilke produkter du selger og hvordan målgruppa oppfører seg. Det vil ofte være behov for mer spesifiserte mikro-konverteringer.
Hvilke typer nettbutikker hjelper vi?
I hovedsak kan vi hjelpe med sporing for de aller fleste CMS, blant annet systemer som Shopify, WooCommerce (Wordpress) og Magento.
Kvalitetssikring av analyseverktøy
Noen ganger får du behov for å kvalitetssikre at sporingen som er satt opp faktisk fungerer som den skal. Ser du plutselige eller store endringer i trafikk eller konverteringer og ikke kan forklare hvorfor det skjer?
Da er det stor sannsynlighet for at det har skjedd feil som må rettes opp slik at du kan fortsette å stole på datainnsamlingen til bedriften din.
Hvordan velge analyseverktøy
Å sammenligne og velge analyseverktøy når utvalget er så stort, kan være krevende. Her er to av de vanligste løsningene:
Google Analytics 4
Nåværende Google Analytics (Universal / Google Analytics 3) slutter å samle data i 2023. Det er Google Analytics 4 som er fremtidens utgave.
Om dere i dag benytter Google Analytics 3, må dere over i et nytt analyseverktøy snarest, slik at dere kan fortsette å følge med på hvordan nettsiden oppfyller bedriftens mål.
Matomo Analytics
Matomo er et godt alternativ til Google Analytics 4. Dersom bedriften din er opptatt av personvern, kan Matomo være et godt valg for dere - fordi Matomo lagrer dataen i Europa. Les mer om Google Analytics og Matomo.
Matomo ligner på andre analyseverktøy du kanskje har brukt tidligere, som Google Analytics. Du vil kunne finne svar på de samme spørsmålene, og du kan rapportere på de samme tallene i Matomo.
Hils på analyse-folka i Fullstakk
Skal vi ta en prat?
Både valg og oppsett av analyseverktøy for nettsiden til bedriften din kan være krevende, men gir bedre kundeinnsikt når det er i orden. Ønsker du hjelp til å rigge nettsiden for enklere dataanalyse?