De fleste har kanskje fått med seg diskusjonene rundt GDPR, datalagring i USA og Google Analytics? Mange har også begynt å se seg rundt etter alternativer til det mye brukte analyseverktøyet fra Google, og har fått øynene opp for Matomo, tidligere kjent som Piwik.
Les om: Dataanalyse og sporing
Hva er Matomo?
Matomo er et analyseverktøy, på lik linje med populære Google Analytics og Adobe Analytics.
Det Matomo kanskje er mest kjent for i disse dager er som et alternativ til Google Analytics, fordi de ikke lagrer data utenfor Europa.
Det er flere ting å bite seg merke i med Matomo. Det er et fleksibelt system, og du kan øke kompleksiteten i verktøyet parallelt med vekst i din bedrift.
Matomo On-Prem og Matomo Cloud
Matomo kommer i to prisplaner, og det er viktig å sette seg inn i begge for å finne hvilket alternativ som passer deg best. Disse to heter Matomo On-Prem og Matomo Cloud.
Matomo On-Prem fremstår som gratis, men denne versjonen inneholder svært lite funksjonalitet. Her må du gjerne betale for å få tilgang til funksjonalitet du er vant til å ha inkludert i Google Analytics og andre analyseverktøy.
Har din bedrift veldig strenge krav til datalagring, kan On-Prem være en god løsning, da du selv kontrollerer akkurat hvor din data blir lagret. Dette er ikke en mulighet i Matomo Cloud. Uansett hvilken løsning du går for garanterer Matomo for at dataene dine blir lagret innenfor EU og følger EUs direktiver for skylagring.
En annen fordel med Matomo Cloud, er at den kan settes opp uten teknisk kompetanse og ligner mer på Google Analytics i måten man både setter opp kontoen og kommer i gang med løsningen. Matomo On Prem krever at du selv håndterer sikkerheten på en server du selv vedlikeholder eller leier, mens i Cloud har Matomo ansvaret.
Matomo Cloud er noe dyrere enn On-Prem, men den inkluderer mer eller mindre all funksjonaliteten du trenger. Matomo Cloud starter på 19 dollar per mnd. Begge prisplanene har en Enterprise-løsning spesielt tilpasset store selskap.
Support er inkludert i Matomo Cloud, men ikke i Matomo On-Prem, der kommer det som en ekstra kostnad.
Se hele oversikten over Matomo sine prismodeller her.
Hva er forskjellene mellom Matomo og Google Analytics 4?
Juli 2023 forsvinner dagens mest brukte analyseverktøy, Universal Google Analytics. Den nye versjonen av analyseverktøyet, Google Analytics 4, er lansert og kan være en naturlig overgang for mange. Men vi tar en nærmere titt på hva forskjellene er mellom Google Analytics 4 og Matomo:
Lagring i USA vs Europa
Selv om Google ikke sender europeiske IP adresser til servere utenfor Europa, kan de i dag ikke garantere at dataene som lagres i deres analyseverktøy, ikke gjør det. Dette er en viktig del av EUs GDPR-reglement. Matomo på sin side kan både levere On-Prem lagring der du selv ønsker, og skylagring innenfor Europa og er tilsynelatende mer GDPR-compliant.
Matomo koster penger
Google sine analyseverktøy er gratis for de aller fleste, dette gjelder ikke for Matomo. Med mindre du ikke går for On-Prem-løsningen, som sagt ikke inneholder like tilfredsstillende variasjon av funksjonalitet.
Mangler et godt verktøy for splitt-testing
Hvis du er vant til å bruke Google Analytics, har du kanskje også vært borti Google sitt verktøy for testing, Google Optimize. Google Optimize er ikke kompatibelt med Matomo, som har sitt eget integrerte testverktøy. Systemet for testing i Matomo har dessverre noe begrenset funksjonalitet, og vi tror derfor mange må se seg nødt til å finne et annet verktøy for testing hvis man bytter til Matomo.
Testverktøyet til Matomo er inkludert i Cloud og kan kjøpes som en tilleggstjeneste i On-Prem.
Data sampling
Hvis nettsiden din har mye trafikk, og datagrunnlaget i Google Analytics er stort kan du oppleve data sampling. Det betyr at analyseverktøyet tar et utsnitt av dataen din og bruker kun dette utsnittet i rapporter du lager selv. Matomo benytter seg ikke av dette, noe som gjør at større bedrifter vil få reelle tall og i egendefinerte rapporter.
Er det enkelt å implementere?
Google Analytics er relativt enkelt å implementere, og kan gjøres uten spesiell dyp teknisk forståelse og kompetanse, og her er Matomo Cloud ganske lik. On-Prem løsningen til Matomo er derimot mer krevende å sette opp og krever både serverplass og IT-kompetanse.
Hvilke tilhørende systemer finnes det?
Vi har allerede nevnt at testverktøyet Google Optimize ikke er kompatibelt med Matomo. De som i dag bruker Google Analytics, har blitt vant til å kunne bruke universet av tilknyttede Google-verktøy, og her kommer en oversikt over noen av de viktigste.
Visste du at Fullstakk er Google Premier Partner?
Google Tag Manager (GTM)
Google Tag Manager kan faktisk brukes inn mot Matomo, men Matomo har også sin egen løsning for sporing som heter Matomo Tag Manager. Denne kommer inkludert i både Cloud og On-Prem. Skal du bytte til Matomo, anbefaler vi å ta denne i bruk.
Google Data Studio
Datavisualieringsverktøyet til Google, Google Data Studio, har blitt et kjært verktøy for mange som jobber med data og markedsføring. Her kan du ikke bare visualisere data fra Google sine verktøy, men som til blant annet Facebook, LinkedIn og HubSpot via Supermetrics-connectorer.
Data fra Matomo kan også bli visualisert i en Data Studio-rapport. Har du On-Prem-løsningen kan du koble det inn via en SQL-connector til Google Sheets, og hvis du har Cloud-løsningen med en vanlig connector i Data Studio.
Avslutningsvis, dersom dere bestemmer dere for å bytte fra Google Analytics til Matomo, så finnes det en løsning for å importere data og rapporter fra Google til Matomo. Dette garanterer selvfølgelig ikke at alle rapporter vil se like ut, men man vil da kunne få med historisk data.
Ønsker dere hjelp med å velge eller implementere analyseverktøy? Kontakt oss gjerne for en prat med våre eksperter på området.