SEO-strategi ga fart til Nettbil

Hvordan øke den organiske synligheten for Nettbil, utover de som kjenner Nettbil fra før? Et langsiktig SEO-prosjekt doblet trafikken.

Ardit Kallaba er SEO-rådgiver i vekstbyrået Fullstakk.

Da vi startet å jobbe med Nettbil, så vi raskt at det var et stort potensiale for organisk trafikk. Dermed startet vi med en langsiktig SEO-strategi, et prosjekt over 6 måneder.

Nettbil hadde mye søk på merkevaren. De fikk altså trafikk fra organisk søk – men kun fra dem som allerede visste hva de ville ha og kjente til Nettbil fra før.

For å oppnå organisk vekst, ville vi derfor prøve å øke den organiske trafikken fra søk utenom merkevaren. Dette er såkalt "non-branded"-søk, der man for eksempel søker bredt på "hvordan selge bil", uten at man kanskje har hørt om eller kjenner til Nettbil.

Nettbil hadde ingen blogg, men brukte mye budsjetter på Google Ads. I denne kontoen kunne vi identifisere hvilke søkeord som ga høy konvertering, og rangere dem i hovedsøkeord og tilleggssøkeord.

SEO-strategi for innhold

Deretter kom vi med anbefalinger på hvilke artikler Nettbil burde tilby for å svare på de beste søkeordene, og hvordan artiklene burde bygges opp.

Hvis for eksempel et søkeord som "selge bruktbil" eller "selge bil privat" hadde høy konkurranse, utviklet vi artikkelen informativ og veldig innholdsrik. Det er fordi det ofte viser seg at rikt innhold rangerer godt. Samtidig sørget vi for å bruke unike vinklinger som ingen konkurrenter hadde.

Slik ser innholdet ut i dag på nettbil.no/biltips/selge-bil

Vi jobbet også strategisk med backlinks. I artiklene lenket vi systematisk videre til andre artikler, og fikk dermed videreført trafikk og bygget rangering også på de aller vanskeligste søkeordene (som f.eks. "selge bil").

Teknisk SEO

Vi gjennomførte naturligvis også en teknisk SEO-analyse, som viste at Google ikke kunne lese store deler av nettsiden. Brukeren kunne enkelt se innholdet, men det var mye Google ikke registrerte og lagret.

Sammen med utviklerne fant og fjernet vi årsakene til dette, noe som førte til at Google kunne lese alt innholdet som var på nettbil.no.

Den oransje grafen viser snittplasseringen til søkeordet "selge bil" for Nettbil.

Resultatene av SEO-strategien

Målet vårt var å forbedre 12. plassen Nettbil hadde på søkeordet "selge bil". Med det nye og rike innholdet på nettsiden, fikk vi forbedret posisjon etter kort tid. Under 3 måneder senere har Nettbil en 2. plass som snittposisjon på søkeordet "selge bil".

Totalt har vi hittil klart å doble den organiske trafikken fra søkeord utenom Nettbil, altså non-branded traffic.

Grafen viser hvordan trafikkutviklingen har vært til innholdsuniverset nettbil.no/biltips.

Oppskriften på suksess i dette caset: 

  • Utvikle rikt blogg-innhold etter en SEO-strategi
  • Jobbe strategisk med linker til de sterkeste sidene (men selv er trafikkdrivende)
  • Løse det tekniske i samarbeid med dyktige utviklere
  • Jobbe med SEO i et helhetlig og langsiktig perspektiv