Slik planlegger du Black Friday-annonseringen i sosiale medier

Å være synlig på sosiale medier under Black Friday er essensielt for deg som ønsker å nå ut med spesifikke Black Friday- tilbud til kundene dine. Her får du tipsene du trenger.

To damer som ser på en skjerm og smiler

Hva bør du fokusere på før Black Friday? 

Uansett om du har fokus på merkevarebygging og synlighet gjennom hele året eller ikke, er det noen ting du bør fokusere på i sosiale medier før Black Week. 
Etterspørsel og trafikk:

Tiden før Black Week, minimum 4-6 uker før, kan med fordel brukes til å skape etterspørsel etter produktet ditt. Selger du en lampe, fortell publikumet ditt hvorfor de bør sjekke ut sin belysning hjemme.
Skap også trafikk inn til nettsiden din. Trafikk er allerede et tegn på at noen er hakket mer interessert enn noen som aldri har besøkt deg før. 
Bygg publikummet ditt: 
Det er viktig å bygge publikum tidlig nok til at dette kan dras nytte av mot Black Week eller Friday. Test annonsering mot ulike målgrupper som du ønsker å nå, se hva du får av data og gjør eventuelle endringer for å skape nok trafikk til å få en god kundebase som publikum.
Vi anbefaler å bruke tiden før tilbudet skal i gang til å generere trafikk, kjennskap og etterspørsel. På denne måten har du større sannsynlighet for å være "top of mind" hos dine kunder når tilbudet er i gang, samtidig som du bygger publikum for best mulig målretting under tilbudet.
Top of Mind tilhører en mer langsiktig strategi, og er derfor anbefalt å gjøre gjennom hele året. Hvis du er nysgjerrig på et mer strategisk og langsiktig arbeid mot Black Friday, så kan du lese mer om dette her.

Bruk tid på selve innholdet:

  • Bruk alltid ulike annonseformater. En bilde-annonse kan gjøre det bedre etter å ha satt på en video- eller animasjonsannonse.
  • Lek deg med karusell, CollectionAds og animasjoner i sosiale medier. 
  • Prøv å ha en tydelig merkevarekjennskap, uten å være redd for å gå utenom dine vanlige guidelines.
  • Svart og gult kan tydeliggjøre budskapet ditt. 
  • Det er dessverre (heldigvis) ikke alltid slik at de peneste annonsene gjør det best – så lenge budskapet er tydelig og du fanger oppmerksomheten.
  • 3… 2… 1… ENDELIG!! En countdown til storsalget kan øke tilgjengeligheten til de kjøpeklare.

Bruk dynamiske shoppingannonser: 

  • Viser ulike produkter til ulike personer
  • Viser relevante produkter basert på  hva den personen har vist interesse for
  • Fungerer godt som prospecting og retargeting
  • Kan settes opp som stillbilde, karusell eller CollectionAd. Her er et eksempel på hver: 
Stillbilde
Karusell
CollectionAd

Få hjelp til å utvikle en kanalstrategi

Tenk målgruppe – hvor er det mine kunder er? I hvilken kanal kan jeg fange deres oppmerksomhet på best mulig måte?
Ikke alle kanaler er like gode for alle målgrupper, så du trenger en god kanalstrategi. Bruk kanalen til det den er best på!