Slik jobber du strategisk og langsiktig mot Black Friday

Lær hvordan du kan få bedriften din til å skille seg ut i mengden av tilbud under Black Week og Black Friday gjennom strategisk merkevarebygging.

Smilende jente i svart jakke.

Black Friday og Black Week er kjent for mye støy og stor etterspørsel, og det er lett å forsvinne i havet av tilbud. Men du kan faktisk forberede deg til Black Friday med merkevarekjennskap allerede i starten av året. Hvis du som bedrift klarer å etablere en sterk kjennskap til merkevaren din hos forbruker, så er sannsynligheten for at du er Top of Mind under Black Week og Black Friday betydelig større – og dermed er det også større sannsynligheten for at folk sjekker om akkurat din merkevare har tilbud i denne perioden!

Top of Mind

“Top of Mind” er et begrep som beskriver hva folk tenker først på i en gitt setting.

I forbindelse med Black Friday ønsker du å være “Top of Mind” når folk ønsker å handle et produkt på tilbud som du har i ditt sortiment./ som er i din kategori. 

Selger du for eksempel parfyme, så er målet at folk tenker “Jeg trenger ny parfyme. La meg sjekke om bedrift X har tilbud på parfyme nå”.

Merkevaren din bør du bygge gjennom hele året

Visste du at det i gjennomsnitt kun er 5 % av målgruppen din som til enhver tid er i modus for å kjøpe? Så det du gjør for å kapre de siste 95 % vil gjøre en stor forskjell for din bedrift. For å engasjere de resterende 95 %  er det merkevarebygging som gjelder, og dette er en langtidsstrategi. 

For å skape merkevarekjennskap som resulterer i Top of Mind kreves det solid investering og en god merkevarestrategi i bunn – gjennom hele året! Det betyr også at prisfokuserte kampanjer i praksis kun flytter timingen av dine kunders kjøp – og at fortjenesten din reduseres betraktelig. Dermed er det viktig å alltid være godt synlig med merkevare og annonsering for at de 5 prosentene skal tenke på deg i det de faktisk er i kjøpsmodus. 

Black Week og Friday er unntak fra 5 %-regelen

Det er et kjent fenomen at mange utsetter handelen de har lyst til å gjøre på høsten til Black Week og Black Friday, for å spare penger på gode tilbud. Akkurat denne uken i året er altså et unntak fra 5 %-regelen når det kommer til kjøpsmodus. 

Derfor er det viktig med gode merkevarebyggende tiltak i forkant, for å ha en etablert relasjon til potensielle kjøpere for å unngå å forsvinne i mengden. 

Black Friday og Black Week handler om å målrette seg mot de som er klare til å handle nå, og vi mener det er viktig å vurdere hvordan denne uken påvirker bedriften din:

  • Øker det omsetningen din?
  • Øker det bunnlinja?
  • Vil de som trenger produktet ditt kjøpe produktet  ved en senere anledning dersom det ikke kommer på tilbud nå?
  • Utsetter du egentlig bare omsetningen din?

Mange er fremdeles ikke klare for å kjøpe av deg

Store deler av markedet er fremdeles ikke klare til å bruke penger nå, selv om det er Black Week. De har ikke et behov for dine produkter nå, men det betyr ikke at de kan eller kommer til å bli klare for det på et senere tidspunkt. For et stort potensial du har her!

God kommunikasjon på tvers av alle kanaler med en rød tråd, i tillegg til gode brukeropplevelser på nettsiden din, kan være med på å overbevise de som “sitter på gjerdet”. 

Dette gjelder både i og utenfor Black Week. God kommunikasjon blir ikke mindre viktig for deg for å nå de som ikke er helt kjøpeklare – snarere tvert i mot. En strategisk tilnærming til budskap basert på data, er nøkkelen.

Finn ut av 

🧑 Hvem kan kjøpe, og når gjør de det?

💭 Hvilke assosiasjoner bør vi bygge for at folk vil velge å kjøpe når de er i kjøpsmodus – og ikke bare når produkter er på salg?

Fordi

🧑💭 Å bygge en sterk merkevare, som personer henter frem fra bevisstheten idet de har et behov, er det markedsføring gjør aller best. 

🏅 For å lykkes med dette må store deler av markedsføringstiltakene fokusere på å bygge assosiasjoner til merkevaren,  ikke på å utløse umiddelbare salg.

Dette kombinert med taktiske tiltak (performance) gir vekst på kort og lang sikt.

Merkevarebyggende tiltak du bør bruke hele året

Vi har samlet noen tips til deg her som vil skape et godt helhetsinntrykk av bedriften din, som igjen vil påvirke brukeropplevelsen og bidra til fornøyde kunder.

Tips 1 - Gjør merkevaren din tydelig i kommunikasjonen

For at merkevaren din ikke skal gå tapt i budskapet anbefaler vi å:

  1. Gjøre logoen din større
  2. Bruke fargeprofilen til merkevaren
  3. Ta med slagordet/pay off
  4. Ta med personligheten til merkevaren
  5. Bli husket, sånn at de tenker på deg under Black Week blant all konkurranse

Eksempel fra EnkelEksamen

Bli husket – folk bør huske deg under Black Week blant all konkurransen.

* Gjelder før Black Friday.
Black friday har egne “regler”

Tips 2 - Skap en god opplevelse i hele kundereisen

📱Annonser bør gi verdi og være relevante for målgruppen den treffer, hvis ikke kan det fort oppleves som støy.

➡️ Trafikk bør sendes til landingssider som er riktig i forhold til budskapet som leveres i annonsen.

🎨 Designet på nettstedet bør være brukervennlig slik at det er enkelt å navigere, bruke, forstå og evt kjøpe. 

✔️Alt teknisk må fungere, og utsjekk bør være både rask og enkel for å holde friksjon nede.

📧 Nyhetsbrev bør være informative med målrettet innhold.

Tips 3 - Fortsett den gode opplevelse

Kundereisen slutter ikke når kunden har gjennomført kjøpet.

📧 Følg opp på e-post og retargeting i annonse-plattformene med gjennomtenkt innhold.

💜Gjør det lille ekstra for dem som mottar produktet.