Black Friday og Black Week er kjent for mye støy og stor etterspørsel, og det er lett å forsvinne i havet av tilbud. Men du kan faktisk forberede deg til Black Friday med merkevarekjennskap allerede i starten av året. Hvis du som bedrift klarer å etablere en sterk kjennskap til merkevaren din hos forbruker, så er sannsynligheten for at du er "Top of Mind" under Black Week og Black Friday betydelig større – og dermed er det også større sannsynligheten for at folk sjekker om akkurat din merkevare har tilbud i denne perioden!
Hvordan bli Top of Mind hos målgruppen?
“Top of Mind” er et begrep som beskriver hva folk tenker først på i en gitt setting.
I forbindelse med Black Friday ønsker du å være “Top of Mind” når folk ønsker å handle et produkt på tilbud som du har i ditt sortiment./ som er i din kategori.
Selger du for eksempel parfyme, så er målet at folk tenker “Jeg trenger ny parfyme. La meg sjekke om bedrift X har tilbud på parfyme nå”.
For å oppnå dette må du jobbe langsiktig og strategisk med merkevarebygging.
Bygge merkevare hele året
Visste du at det i gjennomsnitt kun er 5 % av målgruppen din som til enhver tid er i modus for å kjøpe? Så det du gjør for å kapre de siste 95 prosentene, vil gjøre en stor forskjell for din bedrift.
For å skape merkevarekjennskap som resulterer i "Top of Mind", kreves det solid investering og en god merkevarestrategi i bunn – gjennom hele året.
Husk også at prisfokuserte kampanjer i praksis kun flytter timingen av salgene – og at fortjenesten din reduseres betraktelig ved tilbud.
Dermed er det viktig å alltid være godt synlig med merkevarebyggende tiltak annonsering, for å sikre at de 5 prosentene husker på deg når de faktisk er i kjøpsmodus.
Black Week og Friday er unntak fra 5 %-regelen
Det er et kjent fenomen at mange utsetter handelen de har lyst til å gjøre på høsten til Black Week og Black Friday, for å spare penger på gode tilbud. Akkurat denne uken i året er altså et unntak fra 5 %-regelen når det kommer til kjøpsmodus.
Black Friday og Black Week handler om å målrette seg mot de som er klare til å handle nå, og vi mener det er viktig å vurdere hvordan denne uken påvirker bedriften din:
- Øker det omsetningen din?
- Øker det bunnlinja?
- Vil de som trenger produktet ditt kjøpe produktet ved en senere anledning dersom det ikke kommer på tilbud nå?
- Utsetter du egentlig bare omsetningen din?
Mange er fremdeles ikke klare for å kjøpe
Store deler av markedet er fremdeles ikke klare til å bruke penger, selv om det er Black Week. Men selv om de ikke har et behov for dine produkter akkurat nå, så kan det behovet oppstå på et senere tidspunkt. For et stort potensial du har her!
God kommunikasjon på tvers av alle kanaler med en rød tråd, i tillegg til gode brukeropplevelser på nettsiden din, kan være med på å overbevise de som “sitter på gjerdet”.
Dette gjelder både i og utenfor Black Week. God kommunikasjon blir ikke mindre viktig for deg for å nå de som ikke er helt kjøpeklare – snarere tvert i mot. En strategisk tilnærming til budskap basert på data, er nøkkelen.
Du bør finne ut av hvem som kan kjøpe, og når gjør de det? Hvilke assosiasjoner bør vi bygge for at folk vil velge å kjøpe når de er i kjøpsmodus – og ikke bare når produkter er på salg?
Store deler av markedsføringstiltakene bør fokusere på å bygge assosiasjoner til merkevaren, ikke på å utløse umiddelbare salg. Dette kombinert med taktiske tiltak (performance) gir vekst på kort og lang sikt.
Markedsføringstiltak som gir fornøyde kunder
Her er tre konkrete tips til deg her som vil skape et godt helhetsinntrykk av bedriften din, og dermed bedre brukeropplevelsen og få flere fornøyde kunder.
Tips 1: Ha en tydelig avsender-identitet
For at merkevaren skal være tydelig og lett gjenkjennelig, anbefaler vi å:
- Gjøre logoen større
- Bruke fargeprofilen til merkevaren
- Ta med slagordet eller payoffen i budskapet
- Ta med personligheten til merkevaren
Eksempel fra vår kunde EnkelEksamen:
Tips 2: God kundeopplevelse
- Alle annonser bør gi verdi og være relevante for målgruppen den treffer, hvis ikke kan de oppleves som støy.
- Trafikk bør sendes til landingssider som er riktig i forhold til budskapet som leveres i annonsen.
- Designet på nettstedet bør være brukervennlig slik at det er enkelt å navigere, bruke, forstå og evt kjøpe.
- Alt teknisk må fungere, og utsjekk bør være både rask og enkel for å holde friksjon nede.
- Nyhetsbrev bør være informative med målrettet innhold.
Tips 3: Plei kundeforholdet etter kjøp
Kundereisen slutter ikke når kunden har gjennomført kjøpet. Følg opp på e-post og retargeting i annonse-plattformene med gjennomtenkt innhold. Gjør det lille ekstra for kundene dine, så øker du sannsynligheten for at de velger deg igjen.