Hva er message mining?
Det handler om å finne informasjon som både kunder og potensielle kunder i målgruppen din har lagt igjen rundt omkring på internett – etter å ha testet ut ditt produkt/tjeneste eller lignende produkt/tjeneste.
Etter å ha prosessert denne informasjonen bruker du den i egen kommunikasjon på nettsted og annonsering. På den måten vil du oppleves som mer relevant av målgruppa di fordi du snakker samme språk som dem.
Hvordan begynne med message mining?
Først må du finne søkeord du ønsker å undersøke og skaffe informasjon om. La oss bruke vaskemaskinen “Supervask 360” som eksempel. Start med å samle anmeldelser av vaskemaskinen på ditt eget nettsted i et regneark og bruk kategorisering for å få en bedre oversikt - sier mange det samme? Hva nevnes mest? Hvilket hovedbudskap bør tas med videre? Let deretter etter tilbakemeldinger på Supervask 360 på andre steder på nettet og kategorisere dem i samme regneark.
“Jeg kjøpte denne maskinen og er strålende fornøyd. Den har alle vaskeprogrammene jeg trenger. Spesielt har jeg sett etter et vaskeprogram som er kort nok." 15 minutter er helt perfekt!”
“Jeg er fornøyd med kjøpet, men maskinen er litt større enn min forrige vaskemaskin. Det burde vært merket bedre”
“Jeg liker godt melodien som spilles når vaskeprogrammet er over”
“Jeg får varsling på mobilen når vasken er klar." " Helt fantastisk!”
“Den gjør jobben. Bra med kjapt vaskeprogram"
Her er korte vaskeprogram og varsling om ferdig vask eksempeler på kategorier som kan vise seg å være viktig for folk som skal ha ny vaskemaskin.
Disse kategoriene kan du bruke som en “budskapsbank” som er spesielt verdifull for senere A/B-testing. Dette er en fin måte å alltid ha ulike typer budskap tilgjengelig for testing. Det er kun da du kan ta databaserte beslutninger og finne de beste budskapene og overskriftene for videre innholdsmarkedsføring og annonsering.
Identifisere motivasjon, verdi og usikkerhet
Først kan du se på motivasjonen til kundene – hva de ønsker å få ut av å kjøpe ditt produkt/tjeneste. Er det noen spesifikke problemer de ønsker å løse? Dette er ofte utslagsgivende for hvorfor de faktisk gjennomfører et kjøp.
De unike fordelene som skaper verdi, og i tillegg blir uttrykket etter bruk, bør kommuniseres til nye potensielle kunder. På denne måten belyses eventuelle problemer produktet/tjenesten kan løse for dem. Dette kan være med på å fjerne noe av usikkerheten potensielle kunder kan sitte på, og hjelpe til med å redusere den følte risikoen ved å teste et nytt produkt/tjeneste.
Hvorfor du bør bruke message mining som et verktøy
Det finnes få som er bedre til å anerkjenne og forklare verdien av produktet/tjenesten din enn en kunde som faktisk har testet det ut. Uavhengig av om det er ditt produkt/tjeneste eller et lignende, så vil dere ha samme type målgruppe. Den potensielle kunden setter gjerne produktet/tjenesten i kontekst av sin egen hverdag, på godt og vondt. Det gir deg mulighet til å tilegne deg uvurderlig innsikt i hva som appellerer til dem. Du kan avsløre motivasjon, fordeler og ulemper på en relativt enkel og rask måte. Som igjen danner en grunnmur for videre analyse og utforming av videre budskap.
Grunnen er enkel: Disse personene snakker allerede på en måte som reflekterer de menneskene du ønsker å nå! Derfor er det ingen grunn til at du ikke bør bruke denne kunnskapen når du velger budskapsstrategi for din bedrift.
Til syvende og sist er det kunden som skal kjøpe ditt produkt – lytt til dem, og bruk deres språk! Da vil de oppleve deg som mer relevant. Er du nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe deg med budskap på nettsted og i annonsering? Ta kontakt for en prat.