Slik forbereder du deg til Black Friday

Black Friday er for mange bedrifter en av de viktigste begivenhetene i løpet av året. Vi tar deg gjennom hvordan du kan forberede deg best mulig.

Smilende mann foran pc-skjerm

Forberedelse 1: SEO-analyse av fjorårets Black Friday-side(r)

Det kan være fristende å prøve noe nytt hele tiden, men med markedsføring trenger man ikke nødvendigvis noe nytt for å lykkes. 
Vi ser for eksempel at mange som driver med netthandel lager en ny landingsside for Black Friday hvert år. For at dette skal være en god strategi, så er SEO utrolig viktig. Landingssiden må være indeksert riktig og målrettet med tekstvinkling som gjør at det gir mening å ha en annen side enn den du brukte året før.
Her er noen tips som gjør at du slipper å lage en splitter ny landingsside til Black Friday hvert år: 

  • Lag en landingsside for Black Friday-tilbudene med en URL som ikke inneholder årstall. Da kan den gjenbrukes år etter år. 
  • Bruk Googles Search Console; Googles analyseverktøy for å måle SEO til å analysere data fra fjoråret og optimalisere landingssiden ytterligere for årets Black Friday.

Uavhengig om du skal beholde eller lansere en ny landingsside i 2023, still deg følgende spørsmål for å ha et enda bedre utgangspunkt for å bli synlig i Google i år enn du hadde fjor:

Hvilke søkeord ga mest trafikk under Black Week i fjor?

Det er sjeldent at en side driver mye trafikk (klikk) for et søkeord uten at produktet både har høyt søkevolum og er fremtredende på siden. Sjekk hvilke produkter som fikk mye trafikk fra organisk søk i fjor, og hvilke søkeord de rangerte høyt på. Behold disse produktene på siden også i år, hvis de fortsatt er relevante. 

Hvilke søk hadde høyest klikkrate? 

Klikkrate fra søk er totalt antall klikk delt på totalt antall visninger nettsiden har fått for et søkeord. Dette kan måles både for enkeltsider (som en Black Friday-side) og hele nettstedet totalt sett. Her anbefaler vi å fokusere på søketermer med høy klikkrate, i stedet for søketermer med høyest antall visninger. Høy klikkrate er en indikasjon på gode metatitler og metabeskrivelser, samt godt innhold.

Hvilke søk hadde best (og dårligst) posisjon i Google?

Det mest ærlige svaret på hva som fungerte bra og dårlig i organisk søk i fjor, er posisjonene landingssiden lå på for de ulike søkeordene. Vi ønsker å ligge på posisjon 1-3, og vi ønsker å unngå plasseringer utenfor topp 10.

Det er i posisjon 1–3 at som har høyest sannsynlighet for å bli klikket på, men dette kommer ikke uten godt og relevant innhold på siden, gode metatitler, metabeskrivelser og indeksering. Derfor er langsiktig og kontinuerlig SEO-arbeid avgjørende.

Dukker siden opp utenfor topp 10, så er det lav sannsynlighet for at den blir klikket på. Dersom det er prioriterte produkter utenfor topp 10, bør du prioritere å tydeliggjøre disse ytterligere i år. 

Ved å begynne allerede nå med å optimalisere landingssiden(e) med historisk data, vil du:

  • Vite hva det er i din Black Week-portefølje som traff i fjor (tydeliggjør det i år) og hva som ikke traff (redusere det i år). 
  • Vurdere om det som ikke traff godt i fjor skal enten optimaliseres, eller byttes med et nytt utvalg.

Husk at det ikke nødvendigvis bare er å bytte fra ett tema til et annet på en side og forvente likt resultat, da konkurransebildet varierer for ulike produkter og temaer. 

Les mer om hvordan du lager godt innhold til siden din her.

Forberedelse 2: Avklar hva tilbudet skal være

Det er viktig å vite hvilke varer eller tjenester du skal ha tilbud på. Finn ut hvor mye avslag du kan gi på varene/tjenestene og samtidig tjene penger på det, for å være sikker på at det lønner seg. Dette bør bestemmes så tidlig som mulig, slik at du har både mulighet og tid til å bestille nok varer i forkant av salget. Varelagerets størrelse bør være med på å avgjøre hvor hardt du skal pushe salget av valgte varer. Det bør lages kreativer til annonsering og landingssider i god tid i forkant av salget, sånn at brukeropplevelsen opprettholdes også i salgsperioder. 

Forberedelse 3: Gjør det enkelt å melde seg på nyhetsbrev

Black Friday gir mye mer trafikk enn vanlig, og dette bør utnyttes! Bruk denne anledningen til å få flere til å abonnere på nyhetsbrevet ditt ved å tilby eksklusive tilbud eller vektlegg verdien av å abonnere på akkurat ditt nyhetsbrev.

Med flere nyhetsbrev-abonnenter øker du sjansen fir å lykkes med e-postmarkedsføring. E-post er en god – og ikke minst billig – kanal for målrettede annonser og informasjon. Dette kan alle bedrifter gjøre, men det krever en e-poststrategi for å sørge for at innholdet er verdifullt og at e-postene ikke oppleves som masete.

Les mer om hvordan du lykkes med nyhetsbrev i markedsføringen her.

Forberedelse 4: Sikre nettstedet ditt

Trafikken på nettstedet ditt vil øke kraftig i forbindelse med Black Friday. Det er viktig at alle som besøker deg får en god opplevelse. En god opplevelse denne dagen vil øke sjansen for at folk kommer tilbake og handler hos deg igjen. 

Sørg for at nettstedet ditt ikke har tekniske utfordringer. Snakk med leverandøren din og book ekstra kapasitet hos dem dersom du forventer stor økning i trafikk på nettstedet ditt.

Et nettsted som er “nede” eller har krasjet er det umulig å handle på,  og du vil kunne tape mye omsetning.

Forberedelse 5: Ha ekstra bemanning

Sjekk når du hadde flest transaksjoner i fjor:

  • Hvilken dag i Black Week hadde flest transaksjoner?
  • Når på dagen hadde du flest transaksjoner? Det gjelder spesielt Black Friday, som gjerne er dagen med flest transaksjoner.

Det kan være lurt å ha ekstra bemanning på kundeservice i disse periodene, slik at du kan tilby god kundeservice gjennom hele kampanjeperioden.

Dersom folk må vente lenge på å få hjelp til å kjøpe, kan du risikere å tape kunder – både under og etter Black Friday.

Forberedelse 6: Lag en kriseplan

Sett opp en liste med potensielle fallgruver og legg en plan for hva dere skal gjøre dersom dere for eksempel:

  • Blir utsolgt for tilbudsvarene lenge før tilbudet er over.
  • Bruker opp annonsebudsjettet, eller ser at det er for lavt til å vare hele uken.

Forberedelse 7: Bygg mental tilgjengelighet

De merkevarebyggende tiltakene du gjør hele året, vil bygge mental tilgjengelighet hos de som ikke er i kjøpemodus for ditt produkt.

Det er også lurt å jobbe med retargeting-publikum gjennom hele året, og spesielt i forkant av Black Friday. Det gir deg en interessert målgruppe du kan målrette deg mot i selve kampanjeperioden.

Finn ut av hvor mange unike besøkende som besøker siden på en måned. Deretter definerer du målgruppen slik at de rekker å samle 1000 unike besøkende før Black Friday, så publikumet fungerer hensiktsmessig.

Les mer om hvordan du kan jobbe strategisk i forkant av Black Friday her.