Skyt fart på konverteringsraten til nettbutikken din – 5 effektive strategier

Netthandel blir stadig mer konkurransepreget, og for å holde tritt med konkurrentene, er det viktigere enn noen gang å ha fokus på konverteringsraten din.

Tre jenter sitter på pcn og smiler sammen

Konverteringsraten gir en god indikasjon på hvor bra nettbutikken din gjør det, men det er sjokkerende få som faktisk har kontroll og fokus på dette tallet. 

I dette blogginnlegget presenterer vi fem enkle, men effektive strategier som hjelper deg å gå fra å ha nysgjerrige besøkende til å få fornøyde og betalende kunder. 

Strategi 1: “You had me at hello” (eller ikke)

Netthandel er litt som å gå på en date på nett. Se for deg at nettbutikken din er som en profil på en dating app- du har kun et par sekunder på å fange sveiperens interesse og få den til å velge deg

Har du en nøytral profil, hvor du ikke forteller noe interessant om deg selv? Da blir man sveipet bort på et blunk. Har du derimot en profil med fine bilder og engasjerende innhold, er sjansen større for å bli valgt. 

Det samme gjelder faktisk for nettbutikken din. Du har kun et par sekunder på å få frem hvorfor kundene skal handle hos deg, og hva som gjør din nettbutikk og dine produkter unike.

Her er noen tips på hvordan du kan forbedre din nettbutikk, men fokus på konvertering: 

  • Språket ditt bør være enkelt og rett frem, unngå kompliserte uttrykk og forvirrende fagsjargong. 
  • Vis at du kjenner til dine kunders problemstillinger og utfordringer, og hvordan dine produkter/ tjenester er løsningen de leter etter: Empati fra leverandør skaper tillit hos kunden.
  • Få frem hva som gjør din nettbutikk spesiell, sammenlignet med konkurrentene. Kanskje det er ekstra gode priser, god kvalitet, rask levering, eller en personlig touch som gjør at kundene velger deg.
  • Få kundene til å stole på deg ved å vise frem anmeldelser, priser, eller sertifiseringer. Tillit selger!

Strategi 2: Hjelp kunden å velge 

Har du noen gang vært i en iskrembutikk hvor de har 50 ulike smaker? Dette kan for mange være litt overveldende.

“Hvilke smaker er gode sammen? Skal jeg ha to eller tre kuler? Burde jeg prøve noe nytt, eller skal jeg gå for det trygge og kjente?”

Ofte ender det opp med å velge en smak du ikke egentlig vil ha, eller kanskje man ikke klarer å bestemme seg i det hele tatt. 

Nedtur…

Når du til slutt bestemmer deg, klarer du ikke helt å nyte isen: Stresset og frustrasjonen sitter enda igjen i kroppen. 

Det er akkurat sånn kunder føler seg når de leter gjennom en nettbutikk uten en god struktur og filterfunksjon. 

Et godt filter deler produktvalgene opp i mindre grupper, slik at det er lettere for hjernen å ta et valg (i tillegg at man mest sansynlig er mer fornøyd med valget).

Hva som er et godt filter vil variere basert på produktene eller tjenestene  du selger. Om vi fortsetter med is-eksempelet vårt, kan det for eksempel se slik ut: 

  • Sørg for at de viktigste filtrene som pris, type og størrelse kommer først. Tenk på hva kundene bryr seg mest om når de handler produktene dine på nett.
  • Organiser produktene dine på en enkel og logisk måte, som smak, type eller allergener. Gjør det lett for kundene å navigere og finne sin favoritt. 
  • Tilby tilpassede filtre basert på kundenes preferanser og tidligere kjøp. Kanskje det er smaksprofiler, eller forslag til deilige topping-kombinasjoner?
  • Ikke gjør det for komplisert. Gjør filtreringen enkel og forståelig. Kunden bør kunne finne frem med et par tastetrykk.

Strategi 3: Søk smart – selg mer

En god søkefunksjon er avgjørende for enhver nettbutikk, og en funksjon man bør legge tid på. En effektiv søkefunksjon sparer kundene for frustrasjonen man får av å bla gjennom uendelige sider med produkter, ogo enklere kunden finner det de vil ha, jo enklere er det for de å kjøpe.

Hva skaper en god søkeopplevelse? 

  • Automagiske forslag: Når kunder skriver inn søkeord, bør autosuggest gi forslag til produkter og søkeord som hjelper kunder å raskt finne det de leter etter. (i tillegg til å oppdage relaterte produkter de kanskje ikke visste om)
  • Forstå kundens språk: Sørg for at søkemotoren din forstår synonymer og vanlige skrivefeil. Dette vil hjelpe kundene å finne det de leter etter, selv om de slurvet med språket. 
  • Et bilde sier mer enn tusen ord: Inkluder tydelige bilder og viktig informasjon om produktene i søkeresultatene, som pris og vurderinger. Dette hjelper kundene å få en rask oversikt over produktene og ta en informert beslutning.

Strategi 4: Turbofart og ytelse

Flotte produkter og en god markedsføringsstrategi er ikke lenger nok for å fange kundene. Dagens nett-shopper forventer effektivitet, fart og gode opplevelser på nett. 

En treg nettside er døden for en nettbutikk, og hvis kundene må vente, gir de opp før de i det hele tatt har begynt.

Men hvordan får man raskere lastetid? 

Her er noen konkrete tips, uten å bli for teknisk: 

  • Lever innholdet raskere: Bruk et Content Delivery Network (CDN) for å levere innholdet raskere, uansett hvor kunden befinner seg. Et CDNer en samling av servere fordelt over hele verden som jobber sammen for å levere innholdet på en nettside raskere til brukerne.
  • Kombiner kodefiler: Gjør nettsiden raskere ved å redusere antall forespørsler. Kombiner kodefiler som CSS og JavaScript, og bruk en teknikk kalt CSS sprites for å redusere antall små bilder som må lastes. Dette vil gjøre nettsiden din raskere og mer effektiv.
  • Trim koden. Optimaliser og minimer CSS- og JavaScript for raskere lasting.
  • Last kun når det trengs: Bruk lazy loading for å vise bilder og ressurser bare når de er synlige på skjermen.
  • Bruk moderne bildeformater: Bytt til WebP/AVIF-format for bedre bildekvalitet og komprimering.

Strategi 5: Smooth Checkout

Når kundene har fylt opp handlekurven og er klare til å betale, er det ditt ansvar å sørge for en smooth handleopplevelse. En god checkout lar kunden gjennomføre et kjøp enkelt, uten for mange steg og valgalternativer..

Her er noen konkrete tips for å gjøre checkouten bedre: 

  • Unngå lange og komplekse skjemaer, det kan ofte oppleves som unødvendig og irriterende for kunden.
  • Vær åpen og ærlig om priser og tilleggskostnader. Uforutsette gebyrer er en av hovedårsakene til at kunder forlater handlekurven uten å fullføre kjøpet. Derfor er det viktig å være tydelig på for eksempel frakt, toll og mva. 
  • Tillat gjestekjøp og unngå å tvinge kundene til å opprette en konto for å handle. Dette sparer tid og øker sannsynligheten for at kunden fullfører kjøpet.
  • Tilby et bredt utvalg av betalingsløsninger, slik at kundene kan velge den metoden som passer best for dem.

Har du disse punktene på plass i utsjekken diner du på god vei.

Konklusjon

Vi har nå gått gjennom 5 effektive strategier for å øke konverteringsraten i nettbutikken din. Så dersom du jobber innenfor netthandel er det bare å sette i gang Lykke til!

Hvis du ønsker en hjelpende hånd på veien, ikke nøl med å ta kontakt med meg. La oss ta en kaffe og prate om hvordan vi kan hjelpe deg med din konverteringsrate.