Mange bedrifter oppnår gode resultater med e-postmarkedsføring, når det gjøres riktig.
Det krever både kunnskap og god datainnsamling for å kunne produsere, optimalisere og sende gode og interessante e-poster til potensielle og eksisterende kunder.
Her er våre beste tips til hvordan du kan komme i gang med en strategi for e-postmarkedsføring, som igjen vil gi vekstresultater.
God e-postmarkedsføring trenger et godt CRM-system
Første steg er å finne riktig system. Om du enten velger et nytt CRM-system eller et rent e-postverktøy, så må det kunne integreres med salgssystemet.
Det gir deg full oversikt over kunder og leads, slik at du kan starte å personalisere e-postene ut fra interesser og engasjement.
Et verktøy hjelper deg med blant annet å segmentere, personalisere og automatisere utsendelsene.
Det vil bidra til bedre kommunikasjon på tvers av avdelinger, samtidig som det gir en oversikt over hva slags innhold kunder og leads engasjerer seg med.
Dermed kan du segmentere e-postene basert på hva du vet målgruppene er interessert i. En generisk e-post vil sjelden være relevant for hele e-postlisten. Segmentert e-post vil derimot oppfattes mer relevant og personlig, noe som igjen kan øke åpnings- og klikkraten.
Et godt system lar deg også automatisere utsendelser. Et automatisert e-postløp vil gi en bedre brukeropplevelse, samtidig som det fjerner deler av den manuelle jobben.
Med riktig og god data kan du utforme e-postene ut fra hva du vet målgruppene er interessert i. Det vil gi høyere engasjement.
Du bør også optimalisere nettsiden din for sporing slik at du virkelig kan ta pulsen på trafikken. Da kan du optimalisere basert på hvilke handlinger målgruppen foretar seg.
Snakk med oss om CRM-system
Riktig innhold i e-postmarkedsføringen
Nå som du har et CRM-system eller e-postverktøy på plass, er det viktig å velge riktig innhold basert på formålet med e-posten.
En e-post kan variere mye i innhold, lengde, bildebruk, og så videre, og det finnes dessverre ingen universell oppskrift på hva som fungerer best. Men for å opprettholde en effektiv dialog med mottakeren, er det viktig å ha et forhold til segmentering, gjenbruk av innhold, eksterne lenker og optimalisering.
Segmentering
Å skrive innhold som målgruppen ønsker å lese, vil gi økt engasjement og økte klikk- og åpningsrater.
En god måte å gjøre dette på, er datadreven segmentering. Start segmenteringen ved å dele opp listene dine etter interesser, kjøpshistorikk eller personas. Hvis du ikke har denne dataen er det hensiktsmessig og begynne å inkludere den i skjemaer fremover.
Slik kan du lage og distribuere innhold basert på hvordan målgruppen har interagert med din bedrift eller ditt produkt / tjeneste.
Et godt grunnarbeid med segmentering utgjør forskjellen mellom engasjerende og uengasjerende e-poster, eller effektfull og mindre effektfull e-postmarkedsføring.
Sjekk disse smarte tipsene for å lykkes med nyhetsbrev
Gammelt innhold betyr ikke dårlig innhold!
Innhold brukt tidligere gir mye læring. Her er det bare å analysere resultater, emner, lenkeklikk, og så videre.
Mye av innholdet trenger kanskje bare små justeringer for å kunne brukes på nytt. Ved slik type gjenbruk blir e-postmarkedsføringen basert på historikk og prestasjon, og du sparer mye tid og ressurser.
Ikke vær redd for å dele eksterne lenker
Helst vil man gjerne få trafikk fra e-postmarkedsføringen til egen nettside, men av og til kan eksterne linker være nyttige.
Om de er relevante for mottakeren vil de gi verdi, samtidig som det kan være ressursbesparende for avsenderen.
Eksterne landingssider i e-poster og andre annonseplattformer, som skaper verdi for kunden, vil kunne gi avsender troverdighet og kredibilitet, og dermed til slutt legge til rette for at det gjennomføres en konvertering.
Vi oppfordrer deg derfor til å dele nyhetsartikkelen eller YouTube-videoen du kanskje er i tvil om, så lenge den vil oppleves nyttig og gi verdi til mottakeren.
Husk å optimaliser!
Det viktigste i enhver digital strategi er å teste og optimalisere underveis.
Noen mener kanskje at e-poster bør sendes tirsdag, onsdag og torsdag. Men det smarteste er å teste forskjellige tidspunkt på forskjellige dager, og bruke innsikten og dataen til å finne det tidspunktet som fungerer best.
Gjennom testing kan du se når kunden er i ulike kjøpsmodus, og sette opp et e-postløp som er tilpasset din målgruppe.
Det samme gjelder innhold. Prøv deg frem og se hva som fungerer best av ulike titler, emnefelt og innlegg.
Lek deg også gjerne med lengde på utsendelsene dine. Har du en stor liste er A/B-testing nyttig. For eksempel kan halvparten av de på e-postlisten få en utsendelse med flere artikler i samme utsendelse, mens den andre halvparten kun får én artikkel. Hvilken e-post fungerte best?
En e-post-strategi bør gjenspeile din bedrift og hva du står for. Vi svarer gjerne på spørsmål du måtte ha dersom du ønsker å starte med eller optimalisere din e-post-strategi.