Hva er CRO?
CRO står for conversion rate optimization, eller konverteringsoptimalisering på norsk. CRO-arbeid handler om å forbedre brukeropplevelsen på en nettside, for å øke andelen besøkende som konverterer, uansett hvor de kommer fra.
Konverteringsoptimalisering kan gjøres på mange måter, men en av de mest utbredte er å utvikle hypoteser som så testes, slik ligner CRO-arbeidet litt på forskning: Man ser etter kvantifiserbare resultater som kontrollsjekkes ved å sjekke for statistisk signifikans, og forsøker å unngå at noe påvirker testen underveis. Disse testene utføres for å minimere risikoen ved å gjøre endringer på nettsiden sin: Om man bare gjør endringen og ikke overvåker utfallet over tid, kan man risikere å både tape penger på å produsere endringen, men også tape inntjening i form av at konverteringsgraden kan gå ned.
Når man gjør løpende splitt-testing, hvor man tester en original variant mot én eller flere alternative varianter, vil det ofte være flere tester som ikke får et utfall som påvirker i stor nok grad til at man med sikkerhet kan implementere endringen permanent og få tilsvarende resultater som i testen, eller tester som slår negativt ut: At den nye versjonen gir dårligere konverteringsrate. Dette betyr ikke at CRO-arbeidet er mislykket: Et negativt utfall i testen betyr jo at man slipper å tape penger ved å implementere endringen permanent.
Metodikken varierer, men målet er likt: Man gjør endringer på en nettside for å øke konverteringsgraden. For noen vil det bety flere salg i nettbutikken, for andre vil det bety flere innsendte kontaktskjema.
CRO-arbeid gir økt konverteringsgrad for alle kanaler
Har du et digitalt konverteringspunkt, som for eksempel innmeldinger, nettbutikksalg eller leads så gir CRO høy avkastning over tid, ettersom det øker verdien av hver investerte annonsekrone, uavhengig av kanalen trafikken kommer fra. Dette er fordi CRO i stor grad handler om hvordan brukeren opplever nettsiden, og dette påvirker alle trafikk-kilder.
CRO kan avdekke store og små problemer
Ikke alle problemer i kjøps-/kontakt-flyten på en nettside er like enkle å oppdage for nettsideeier: Noen ganger dukker de bare opp i visse nettlesere, eller i veldig spesifikke situasjoner. Når vi gjør en utvidet webside-analyse for våre kunder, vil vi veldig ofte avdekke slike utfordringer.
Slike problemer kan koste titusenvis av kroner i tapte kjøp gjennom å enten blokkere for gjennomføringen av dem, eller bare gjøre det så frustrerende at kunden ikke orker å fullføre kjøpet. Derfor er det viktig å avdekke dem så fort som mulig.
Kundene dine får en bedre opplevelse
Gjennom et aktivt arbeid med konverteringsoptimalisering, forbedrer man brukeropplevelsen på nettsiden til selskapet over tid. Dette gir en bedre opplevelse for kundene dine, som også påvirker hva de føler om merkevaren din.
Friksjon i kjøpsprosessen påvirker konverteringsraten din direkte, derfor sikter vi i CRO-arbeidet på å gjøre opplevelsen av nettsiden din så behagelig som mulig. Noen ganger kommer komforten til kunden i konflikt med bedriftens behov for informasjon: Dette er ofte en utfordring som dukker opp i bestillings- eller kontaktskjema, hvor bedriften din ofte vil vite mest mulig om en kunde eller potensiell lead, mens kunden helst vil fylle ut færrest mulig felt og gå videre med dagen sin.
Det blir enklere å forsvare budsjettbruk på nettsiden
Forestill deg å kunne fortelle sjefen at “I år har vi økt konverteringsgraden på nettsiden med W prosent. Neste år ser vi for oss å øke den ytteligere V prosent. Grunnen til at vi trenger X kroner til webutvikling for neste halvår, er at vi har testet Y hypoteser, og av dem må Z hypoteser implementeres, fordi det vil gi oss en Æ økning i omsetning.” Man skulle tro det gjorde det enklere å selge inn timene man trenger til utviklingsarbeidet, ikke sant?
Med strukturert CRO-arbeid får du tallene du trenger til å overbevise både sjefen og styret om hvorfor nettsiden bør prioriteres, fordi du beviser den konkrete effekten av arbeidet.
Hvordan jobbe med CRO
Det finnes mange måter å starte CRO-arbeidet på, men her er noen av stegene vi starter med når vi får inn nye kunder som ønsker å prioritere konverteringsoptimalisering:
- Gjør en analyse av dagens reise til konvertering.
- Oppfyller siden brukerens behov før et kjøp/en bestilling?
- Er det noen friksjonspunkter som bør løses?
- Hvordan ser en i målgruppen siden din?
- Juster nettsiden basert på analysen.
- Gjennomfør en CRO-strategi-workshop for å legge en plan for videre arbeid, hvor dere lager en strukturert plan.
- Gjennomfør en hypoteseutviklingsworkshop for å avdekke mulige hypoteser som bør avklares.
- Prioriter disse etter en objektiv scoringmodell, og kategoriser dem etter hvilke metoder som kan benyttes for å avklare dem.
- Sett opp eventuell manglende sporing og verktøy.
- Lag en database med oversikt over hypoteseavklaringer og utfall.
- Start med avklaring av deres første hypotese.
- Om det ser ut som en god idé å permanent implementere hypotesen når avklaringen din er over; gjør dette.
- Fortsett nedover lista til lista nærmer seg bunnen.
- Gjennomfør en ny hypoteseworkshop når dere begynner å gå tomme for hypoteser.