Hva er en SERP feature?
Du har helt sikkert kommet over et søkeresultat med en SERP (Search Engine Results Page) feature uten å selv være klar over det. Kort forklart er SERP features alle utradisjonelle søkeresultater i Google. Det vil si resultater som skiller seg fra de vanlige blå linkene med meta tittel og meta beskrivelse.
Les om: Søkemotoroptimalisering (SEO).
I følge Ahrefs’ Keywords Explorer utløser 99% av alle søkeord resultater med SERP features. Det betyr at de som ikke har noen SERP features knyttet til søkeresultat, vil stille svakere i konkurransen om klikk.
Det finnes en rekke ulike SERP features. Vi skal nå ta for oss de mest vanlige.
Rich snippets
Rich snippets er fellesbetegnelsen for gruppen SERP features som legger til ekstra informasjon i form av ikoner. Dette kan eksempelvis være antall stjerner til restauranten din, prisen på en tjeneste, tiden det tar å lage en oppskrift eller åpningstider for en butikk.
Vi kommer også til å se flere nye former for rich snippets i 2023. Blant annet prisfall, gjennomsnittlig pris, pris på levering og antall dager det tar å returnere en vare. Dette er tilleggsinformasjon som er spesielt interessant å se på for bedrifter innen ecommerce.
En annen rich snippet vært å følge med på er “Pros & Cons”. Dette gir søker mulighet til å se produktets fordeler og ulemper direkte i søkeresultatfeltet. Si du skal selge hodetelefoner; her kan du definere at de har god lydblokkering, men at prisen er noe stiv – med det har du spart søker for nødvendig informasjonsinnhenting.
Paid results
Betalte resultater er resultater kjøpt gjennom budgivningsfunksjonen til Google. Eksempelvis “product listings ads”, eller shoppingannonser. Disse fremvises som en bildekarusell øverst i søkeresultatet, og annonsen består av et produktbilde, produktnavn, pris og navn på butikken.
Les også; Fullstakk er Google Premier Partner – hva betyr det for deg?
Universal results
Universelle resultater er tilleggselementer som opptrer sammen med det tradisjonelle resultatet, eksempelvis et bilde ved siden av resultatet.
Knowledge Graph
Skriver du om en kjent person, bygning, et land, en bedrift, været eller lignende kan dette fremstilles som en kjennskapsgraf. Denne grafen vil dukke opp i høyre hjørne på desktop og inneholde informasjon som viktige datoer, navn og bilde. Dette er en gyllen mulighet til å ta en stor del av søkefeltet og bli en anerkjent informasjonskilde.
Utenom disse hovedkategoriene finner vi andre former for SERP features som “video”, “ofte stilte spørsmål”, “relaterte søk”, “topp historier” og mange flere. I bunn og grunn handler det om å kartlegge hvilke SERP features som passer best for ditt innhold, og som kan være med å fremvise innholdet på en mer hjelpsom måte for søker.
Vi tar gjerne en prat på hvordan du best mulig kan utnytte søkeresultatet!
Hvorfor ha SERP features?
SERP features er en måte å ta mer eierskap til søkemotorens resultater, som vil generere større interesse og flere varme klikk inn til nettsiden.
Si du er på utkikk etter vintersko og tyr til Google for å finne det perfekte paret. Øynene dine vil automatisk trekkes mot resultater med bilde ved siden av seg. Har samtidig butikken en 5-stjernes rating, er sannsynligheten høyere for at du trykker på linken og blir tryggere på at dette er et godt valg.
I en ny undersøkelse gjort av Moz kommer det frem at 11% stoler på det bedriften sier om seg selv, mens hele 68% stoler mer på hva andre kunder sier om bedriften. Derfor er gode vurderinger og anmeldelser viktige elementer for å føre kunden videre ned i kjøpstrakten. Med andre ord; er søkeresultatet unikt og med relevant tilleggsverdi, er det mer attraktivt for søkeren.
Google sin intensjon er å fremvise de beste resultatene, tilpasset søkeren. Dersom du da har optimalisert godt for det relevante søkeordet på landingssiden, og lagt til rette for SERP features, vil google i større grad fremvise din landingsside. Det er altså en vinn-vinn-situasjon.
Et annet aspekt er muligheten for flere visninger. Dersom du blant annet har optimalisert for “ofte stilte spørsmål” features vil du bli synlig for ulike variasjoner av søkeordet, og da spesielt spørsmål. Bare vær bevisst på at du her risikere å få en lavere CTR. Dette ettersom søker får svaret direkte i SERP, og da ikke trenger å klikke seg inn for å lese mer. En studie fra 2020 viser at 65% av Google-søk ender i søkefeltet av denne grunn. På den andre siden vil nettstedet ditt bli fremvist, som kan øke merkevarekjennskapen og autoriteten din som en kunnskapsformidler.
Fordelene med SERP features:
- Google fremviser ditt resultat oftere
- Skaper mer verdi for søker
- Blir mer synlig/unik i søkeresultatet
- Fremvises for flere ulike variasjoner av søk
Hvordan få SERP features?
SERP features er ikke noe som kan garanteres, ettersom det er Google som bestemmer hvordan resultatet ditt skal fremvises. Det finnes imidlertid flere ting du kan gjøre for å øke sannsynligheten til å få en SERP feature. Den sikreste måten er å legge inn “Schema” via Google Tag Manager eller Metamanager.
Schema markup, også kjent som strukturert data, er språket søkemotorer bruker for å lese og forstå innholdet på nettsiden din. Ved å legge inn en spesiell form for strukturert data vil hjelpet du Google med å forstå og kategorisere ulikt innhold. Det finnes derimot flere ulike former for strukturert data.
Noen eksempler på vanlig strukturert data er:
- Artikkel
- Ofte stilte spørsmål
- Produkt
- Kurs
- Video-objekt
- Jobbutstilling
- Restaurant
- Organisasjon
Legge inn Schema med Google Tag Manager
Google Tag Manager er Google sin egen løsning for implementering av strukturert data. Dersom du velger å benytte deg av Tag Manager må du først ha schema-koden klar. Denne koden kan du enkelt generere ved hjelp av JSON-LD Schema Markup Generator. Her velger du hvilken type strukturert data du ønsker, for så å fylle inn feltene nedenfor. Deretter kopierer du koden som har blitt generert til høyre. Denne limer du inn i Google Tag Manager.
Bilde er hentet fra Schema Markup Generator
Legge inn Schema med Metamanager
Metamanager er et SEO-verktøy via nett som kan brukes for å enkelt implementere blant annet strukturert data. Her slipper du å ta i bruk en markup generator, men gjør alle implementeringer direkte i verktøyet. På denne måten kan du legge inn flere implementeringer, noe som er mer effektivt - og du vil dermed spare tid. Velg mellom 10 ulike former for strukturert data, fyll inn informasjonen, og publiser direkte uten en tredjepart.
Bildet er hentet fra Metamanger og viser hvordan feltet for implementering av strukturert data ser ut
Interessert i å lese mer om strukturert data med Metamanger?
Hvordan sjekke om du har fått en SERP feature?
Etter du har implementert strukturert data er det greit å dobbeltsjekke om det er implementert riktig og har blitt fanget opp av Google. I Googles test for rike resultater kan du teste den aktuelle URL-en, og få tilbakemelding på om det er oppdaget noen gyldige elementer (strukturert data).
Det kan ta litt tid fra strukturert data er implementert til det faktisk fremvises, så da er det bare å smøre seg med tålmodighet. Dersom det fortsatt ikke er oppdaget noen gyldige elementer etter noen timer, kan du gå tilbake å se om dataen er implementert riktig.
Hvis tilbakemeldingen er at alt er OK og gyldige elementer er oppdaget, er det bare å vente i spenning på at Google skal gi deg en eller flere SERP features. Dette kan du sjekke ved å søke på den aktuelle URL-en i Google, eller et søkeord du vet den rangerer for.
Ønsker du å utforske mulighetene dine i søkeresultatet?