Med ca. 95% av markedsandelen i Norge sier det seg selv at Google er en attraktiv plattform å være tilstede på, og det finnes et hav av forskjellige måter å annonsere på gjennom Google Ads. I denne artikkelen tar vi for oss fordelene som finnes med søk-kampanjer.
Annonsene i en søk-kampanje er svært tilpasset og relevante for den som søker. Dette gjør Google Ads til en svært effektiv kanal å annonsere på – du er der forbrukeren er, når interessen er størst. Dersom målet er å generere leads, bør Google Ads være en naturlig del av markedsmiksen, da kanalen gjerne fanger opp interessen som push-kanaler (Meta, Snapchat, YouTube etc.) skaper.
Topp 3 ting du må vite om søk-kampanjer i Google Ads:
- Hvilke søkeord skal du by på?: I Google Ads byr du på bestemte søkeord. Når målgruppen skriver inn ditt søkeord i Google vil de kunne se annonsen din. Det er derfor lurt å tenke over hvilke søkeord og søkefraser du ønsker å være synlig på, i tillegg til å kartlegge hva målgruppen faktisk søker på. Dette kan avdekkes gjennom søkeordsanalyser og interne diskusjoner. De to kategoriene kan sprike fra hverandre og det er derfor smart å ta hensyn til begge deler i planlegging av hvilke søkeord og fraser du bør være synlig på.
- Relevans: Når du vet hvilke søkeord du skal by på, må du skrive annonser som samsvarer med søkeordet for å sikre høy relevans, og du har mulighet til å fortelle hva som er unikt med din bedrift. I tillegg må annonsene føre inn til relevante landingssider som er aktuelle for søket.
Se for deg at du søker etter “blå joggesko”, trykker på en annonse hvor en av overskriftene er “se alle våre blå joggesko her” og så lander du på en side som kun viser frem røde joggesko. Du vil mest sannsynlig klikke deg ut av siden rimelig kjapt fordi du fant ikke det du lette etter – annonsen hadde ikke sammenheng med landingssiden. Sørg for å kvalitetssikre søkeord, budskap i annonser og innhold på landingssider for å unngå scenarioer som dette. Vi ser alltid etter den røde tråden i alle ledd.
Som annonsør bør du også holde utkikk etter Quality Score (QS) i Ads-kontoen. QS forteller deg hvor relevante dine søkeord, landingssider og annonsetekster er i forhold til hverandre og dette beregnes på en skala fra 1-10. Får du 7/10 betyr det at annonsen og landingssiden er godt over gjennomsnittet, og Google vil jobbe for å prioritere å vise din annonse.
- Kampanjestruktur: Sørg for å strukturere kontoen så oversiktlig som mulig. En Google Ads-konto bør struktureres på følgende måte:
En grei pekepinn er å strukturere kampanjer og annonsegrupper etter strukturen du har på nettstedet ditt. Selger du for eksempel lamper kan det være hensiktsmessig å ha “taklamper” som kampanje, men fordele “lysekroner”, “spotter” og “takpendler” i tilhørende annonsegrupper. Så faller relaterte søkeord og annonser innunder hver annonsegruppe. På denne måten kan du kategorisere produktene eller tjenestene dine på en oversiktlig og hensiktsmessig måte.
Hva er fordelene med Google Ads?
Synlighet
En av de mest åpenbare fordelene ved annonsering via Google Ads er synlighet og tilstedeværelse i søkefeltet. Google sørger for å vise annonsene dine til folk som enten allerede er interessert i produktene eller tjenestene dine, eller til folk som har lignende interesser som det du tilbyr. På den måten kan vi øke både bevissthet og synlighet, og kan dermed tiltrekke flere potensielle kunder til nettsiden.
Les mer om hvordan vi jobber med synlighet på tvers av betalt- og organisk søk her.
Du har også mulighet til å ta bedre posisjoner i søkefeltet og her gjelder det å gjøre konkurrentanalyser før, underveis og etter kampanjen. Dette for å være oppdatert på konkurransesituasjonen i ditt segment til enhver tid.
Spesifikk målretting
En annen fordel er at Google Ads er veldig målrettet. Du kan blant annet vise annonser til detaljerte demografiske grupper, geografiske områder, folk med ulike interesser, intensjoner og livssituasjoner, spesifikke personer som har vært inne på nettstedet ditt tidligere, du kan segmentere på språk og enhet (mobil eller datamaskin), og mye mer. Dette betyr at vi kan vise annonser til de rette menneskene, på riktig sted og til riktig tid.
Kostnadseffektivt
Et stort pluss er at Google Ads ofte er en mer kostnadseffektiv og lønnsom kanal – du betaler kun når noen klikker på annonsen din, som vil si at visninger er gratis. I tillegg har du full kontroll over kostnader og lønnsomhet til enhver tid.
Raske resultater
Du har mulighet til å spore og analysere resultatene dine i sanntid, og derav gjøre raske tiltak basert på analysene. Du får også historiske data som gjør at du kan bruke denne innsikten i planlegging av fremtidige kampanjer og aktiviteter.
Teste, teste og teste
I Google Ads har du mulighet til å teste så og si alt du gjør. Eksperimenter basert på hypoteser kan hjelpe deg med å få bedre innsikt i effekten av endringene dine, og samtidig oppnå bedre resultater.
Du kan for eksempel teste én budstrategi opp mot en annen. Da kan en mulig hypotese være; ved å bytte budstrategi fra mål-CPA (cost per action) til mål-ROAS (return on ad spend) kan vi øke konverteringsverdien per konvertering.
Hvordan jobber vi i Fullstakk med Google Ads?
Fullstakk er Google Premier-partner og kundene våre skal være trygge på at vi sitter på høy kompetanse og at vi leverer kvalitet og beste praksis.
Vi ønsker å hjelpe deg og din bedrift med å lykkes med betalt søk, og dette løser vi ved hjelp av en gjennomarbeidet plan og gode KPIer som vi utarbeider sammen. I Fullstakk tester vi alt, alltid. Dette gjør vi for å gi deg bedre innsikt i hva som fungerer og ikke, samt at du skal kunne sitte igjen med verdi for pengene som investeres.
Er du nysgjerrig på hvordan Google Ads kan være nyttig for deg og din bedrift? Ta kontakt med oss!