Bing som søkemotor
Den mest kjente, og desidert største søkemotoren er selvfølgelig Google. Men, ønsker du å være tilstede når et søk blir gjort, bør du legge Bing til i vurderingene dine – med 17% av søketrafikken, eller 20 millioner søk i måneden i Norge.
Microsoft Ads, tidligere Bing Ads hjelper deg å nå de brukerne som bruker Bing som søkemotor. Med en økende markedsandel er Bing den nest største søkemotoren på verdensbasis.
Du kan lese mer om annonsering i søkemotorer (Betalt søk) her
Hvem bruker Bing?
I flere norske selskaper bruker de løsninger med Windows, hvor Bing er standard søkemotor. Den stereotypiske Bing-bruker er i det eldre sjiktet med høyere utdanning og god lønn, statistisk sett har Microsoft Bing-brukere 52% mer kjøpekraft enn den gjennomsnittlige internettbruker.
I Norge ser vi at gjennomsnittsalderen i Bing er noe høyere enn på verdensbasis og at flest menn i aldersgruppen 50 - 64 bruker søkemotoren, men det er fremdeles en stor andel unge fra aldersgruppen 18 - 24 og oppover som bruker Bing som sin faste søkemotor.
Hva er Microsoft Advertising?
April 2019 bestemte Microsoft seg for at “Bing Ads” var forbi og at et skifte var på tide. De endret navnet til Microsoft advertising og startet å implementere nye funksjoner.
Med Microsoft advertising annonserer man hovedsakelig på Bing, men også andre søkemotorer som Yahoo, Duckduckgo og AOL. Microsoft Ads gjør det mulig å nå et nytt publikum til en lavere pris.
Ikke overraskende er selve oppsettet i annonsekontoen etterlignet Google, men de har også noen egne eksklusive funksjoner. Et eksempel på dette er multimedia annonsene som er en annen form for responsive søkeannonser, som kan ligne på en display annonse med større bilder.
Microsoft Ads vs. Google Ads
Sammenligner man Bing med Google er det individuelt hva man selv foretrekker.
Mange mener at Bing leverer bedre på brukervennlighet når det gjelder bilde- og videosøk, samt visuell utforming.
I forhold til betalt søk er det fordeler og ulemper med begge søkemotorene. Google har flere brukere, dermed blir det automatisk større konkurranse om plasseringer enn det gjør på Bing. Et fortrinn med Bing er som nevnt over at annonsene dine blir synlig på flere søkemotorer.
September i fjor lanserte Microsoft en ny funksjon, en multi-plattform. Den nye oppdateringen gjør det mulig å annonsere på sosiale medier og søkemotorer fra samme plattform. Funksjonen er implementert i smart-kampanjene deres, noe som betyr at mye av oppsettet er basert på automatisering og kunstig intelligens. Det nye investeringen i ChatGPT skal også bli implementert i multi-plattformen.
En smart-kampanje automatiserer budgivning, målretting og rekkevidde slik at det blir lettere for bruker å opprette, men også redigere en kampanje.
Bing vs. Google som søkemotor
Utover Microsoft Advertising og Google Ads er det også essensielt å tenke på forskjellene mellom Bing og Google som søkemotorer. På funksjonene listet under er det Bing som gjør det best, men hva man selv velger å anse som de viktigste funksjonene er veldig individuelt.
Fordeler med Microsoft ads
- Generelt lavere kostnad per klikk
- Høyere kjøpsrate og klikkrate
- Billigere annonseringskostnader og mer igjen for pengene
- Multi plattform → Ekstremt spennende tid i vente med ChatGPT
Fullstakk som Microsoft partner
For å treffe det riktige publikummet er man avhengig av at annonsene leverer, men hvordan kan man vite om man skal annonsere på Bing eller Google?
Fullstakk har erfaring med både Bing Ads, og Google Ads. Ofte oppnår man beste resultat med synlighet hos begge annonsører, men vi tester oss uansett frem til den fordelingen som fungerer best for deg og dine mål.
Som Microsoft partner kan du være trygg på at vi sitter på kompetansen og kunnskapen du søker etter. Vi lager hypoteser, tester og gjennomfører for å få de resultatene du trenger. Vi gjennomfører alt etter beste praksis og holder oss oppdatert slik at du ikke må.
Er du nysgjerrig på om annonsering på Bing er noe for deg og din bedrift? Ta gjerne kontakt!