Internettet som vi kjenner til ble tilgjengelig for hvermansen i 1991. Siden den gang har vi måtte lære oss fordeler og ulemper med å være online store deler av dagen.
Vi har til og med måtte ta i bruk nye ord og uttrykk. Ord som viralt, emoji, ghosting og hashtag. Kanskje til foreldres store hodebry?
I likhet med foreldre sin evne å tilpasse seg ungdommen i hus, må markedsførere være oppdatert på trender. Hvor er målgruppen vår? Hva interesserer de seg for? Hvor kan vi nå dem?
Les om: Annonsering i sosiale medier
Hvem når du på TikTok?
23% av Norges befolkning, eller 963 000 personer, har en TikTok-profil i følge Ipsos sin SoMe-tracker for Q1 2022.
Med aldersspennet 12-20 år som de mest aktive brukerne, er TikTok allerede en god plattform å vurdere dersom målet ditt er å nå ut til en yngre målgruppe.
Men det betyr ikke at det kun er disse som er tilstede på kanalen. Omtrent 50% av alle norske profiler er i aldersspennet 18-29 år, mens det er 25% i aldersspennet 30-39 år og 23% i alderen 40-49 år.
Hva er forskjellen på organisk og betalt annonsering i TikTok?
Å gå inn på alle egenskapene til TikTok kunne vært et interessant tema i seg selv. Men i korte trekk er algoritmen lagd for å gi deg innhold slik at du bruker mest mulig tid inne i appen.
Det betyr at innholdet du legger ut, spesielt organisk, må gi underholdningsverdi for at TikTok skal pushe ut videoen din. Kanskje er du så heldig at en av videoene dine går viralt (definisjon: spredt og kommentert vidt og bredt gjennom delinger i sosiale medier og som blir enormt populære på internett)?
Betalt annonsering kan sies å være en enklere måte å få merkevaren og annonsen din strategisk foran målgruppen din.
TikTok er i all hovedsak et medium for å konsumere videoinnhold, og som de sier selv: “Innhold først”. I verktøyene deres har du flere muligheter til å lage innhold som passer rett inn i TikTok-universet.
Hvilke målrettingsmuligheter har du?
Som en fortsatt ny annonseringsplattform er det å forvente at mulighetene ikke er like store som i andre sosiale plattformer. For eksempel kan du kun målrette på landsbasis, og ikke på regioner eller mindre områder.
Men det er fortsatt en del andre målrettingsmuligheter innen interesse og oppførsel. Blant annet kan du segmentere ut ifra hvordan brukeren har:
- Samhandlet med videoer
- Samhandlet med skapere
- Samhandlet med emneknagger (hashtagger)
I tillegg er TikTok sitt interessebibliotek god dersom du faller inn under spesifikke termer. Noen eksempler er bryllupsfotograf, trening og velbehag, utdanning m.m.
Du kan også lage speilpublikum av allerede egendefinerte publikum, for eksempel publikum som har besøkt nettsiden din.
Hvor dyrt er det å annonsere på TikTok?
Har du vært i gamet en stund husker du kanskje en CPM (kost per tusen visninger) på Facebook helt ned mot 20 kroner. De tidene er for det meste forbi for Facebook, men ikke i TikTok.
Det betyr at TikTok fortsatt er en av de billigere sosiale kanalene man kan annonsere på i dag. Spesielt hvis målet er å få videoen og merkevaren din vist.
Mens det finnes merkevarer som har sett god økning i konverteringer med å annonsere på TikTok, er det fortsatt mest brukt i de øvrige delene av kjøpstrakten. Rådet vårt er å teste ut ulike annonseformater, strategier og innholdsproduksjon for å finne det som fungerer best for deg og din merkevare.
Visste du at Fullstakk er Meta Business Partner?
Hva med sporing på TikTok?
Som vi er kjent med fra andre sosiale plattformer, finnes det en egen pixel for TikTok som kan spore ønskede handlinger som skjer i etterkant av at noen har klikket på annonsen din.
Dette er en liten kode som du kan plassere på nettsiden din, manuelt eller via Google Tag Manager. Du setter da også opp hvilke eventer du ønsker å spore.
En god idé kan være å sette opp denne pixelen uavhengig om du ønsker å kjøre hovedsakelig merkevarefokuserte kampanjer eller konverteringsoptimaliserte kampanjer for å kunne ta til deg mest mulig lærdom, gjennomføre flere tester og lage mer presise publikum.
Hvordan kommer du i gang med TikTok-annonsering?
Før var det slik at man måtte sette seg på en venteliste for at TikTok skulle godkjenne deg som annonsør, i dag kan alle med en bedriftskonto starte å annonsere.
Så fort du har laget deg en bedriftskonto og du har lagt inn betalingsløsing er det bare å starte:
- Velg målsetningen din
- Velg budsjett, målretting og budmetode
- Last opp video eller bilde, og legg til annonsetekst og handlingsoppfordring
- Du er live!
TikTok-annonsering er fortsatt nytt for mange, men det er altså gode muligheter å nå ut til en rekke nye folk.
I Fullstakk sitter en ivrig gjeng som oppdaterer seg på trender innen sosiale medier daglig, og kan gjerne svare på spørsmål du måtte ha rundt TikTok eller andre digitale muligheter.