Tik Tok som søkemotor
TikTok er først og fremst et sosialt medium og en underholdningsapp som har eksistert siden 2014, da under navnet Music.ly. Siden den gang har appen gått igjennom en stor utvikling hvor innholdet har gått fra å hovedsakelig være dans- og lip-syncingsvideoer til å bli en kilde til inspirasjon og læring. Fokuset har derfor skiftet fra å være ren underholdning til informasjon. 40 % av TikTok-brukere sier de bruker TikTok for å lære noe (studie gjort av Adobe på over 1000 brukere i 2024). Dette har også gjort at søkefunksjonen til TikTok blir mer brukt. En funksjon som gjør at man kan definere TikTok som en søkemotor.
Ettersom folk søker målrettet etter en type innhold fremfor å la algoritmen fremvise tilfeldige videoer på “for you page”, kan man i større grad være med å påvirke hvilke videoer som skal fremvises. Det er her SEO kommer inn.
Hvorfor foretrekker unge TikTok som søkemotor?
Det er flere grunner til at flere og flere velger TikTok som søkemotor. For mange handler det om at de liker formatet hvor innholdet oppleves som enkelt og lett fordøyelig, ettersom informasjonen ofte er komprimert i form av en kort video. Andre liker historiefortellingsstilen, som gjør innholdet mer interessant og personlig. Dessuten har TikTok blitt en naturlig del av mobilvanen til flere unge, hvor de også føler på et fellesskap og tilhørighet. Nedenfor finner du en oversikt over flere ulike grunner til hvorfor folk velger TikTok som søkemotor.
Forstå målgruppen din
Det er viktig å sette seg inn i hva målgruppen er interessert i og hva de søker etter på TikTok. Mange bruker TikTok til å lære noe, enten det er en ny matoppskrift, hvordan man gjør en sminkelook eller å følge et treningsprogram. Andre går til TikTok for å få inspirasjon og tips innen musikk, reise, mote og mye mer.
Disse ulike interessene har ført til dannelse av subkulturer hvor folk kan møte likesinnede brukere og dyrke interessene sine. Her finner man brukere som har profiler dedikert til sin interesse, hobby eller livsstil, hvor de kun lager innhold knyttet til tema. De har ofte egne hashtags som kan brukes for å finne hverandre. Eksempler på noen slike hashtags er #BookTok og #MomsOfTikTok.
Dersom man klarer å identifisere hvilke subkulturer som passer godt med sitt produkt eller sin tjeneste, har man en unik mulighet til å bedre forstå målgruppen sin og lage innhold som treffer.
Rangeringsfaktorer på TikTok
På samme måte som Google, har TikTok også noen rangeringsfaktorer. Man kan dele disse inn i tre ulike grupper hvor noen er enklere å påvirke enn andre. De tre viktigste rangeringsfaktorene er brukerinteraksjoner, videoinformasjon og kontoinnstillinger. Vi skal nå se litt nøyere på hver av dem.
Brukerinteraksjoner
Dette er på mange måter en av de vanskeligste faktorene å påvirke, ettersom det handler om hvordan brukere interagerer med innholdet ditt i form av likes, kommentarer, lagring av video, deling og hvor mye tid brukt på video. Det finnes likevel triks for å øke engasjementet. For eksempel kan man slenge seg på trender og utfordringer, bruke populære lyder og sanger, eller lage innhold hvor man besvarer spørsmål direkte fra brukere og spør om erfaringer/meninger i kommentarfeltet.
Videoinformasjon
Videoinformasjon er en fellesbetegnelse for all informasjonen man kan legge til videoen. Det kan være videobeskrivelse, hashtags, lydeffekter og musikk. Her handler det om å samle innsikt om målgruppen i form av hvilke ord de søker etter, og hvilke sanger og hashtags de bruker. Deretter implementerer man disse søkeordene og hashtagene i beskrivelse og på video. Noen tips her er å si søkeordene høyt i video, ha dem skriftlig i videoen som en tumbnail på starten, og å tekste hele videoen. Disse søkeordene kan også legges inn direkte på profilen din. Da blir det lettere for TikTok å forstå innholdet og dermed vise det for riktig bruker.
Kontoinstillinger
Kontoinstillinger handler om hvilke land og språkinnstillinger du har. Dersom du har valgt Norge som land og norsk som språk, vil innholdet ditt først og fremst bli vist for brukere med samme innstillinger. Dersom man ønsker å nå brukere utenfor Norge, kan det lønne seg å endre disse innstillingene og lage innhold på engelsk.
SEO-metodikk på TikTok
Man kan bruke den samme metodikken og fremgangsmåten når man lager innhold på TikTok som når man jobber med innholdsutvikling på en nettside. Start med å gjøre research om målgruppen og tema du ønsker å lage innhold på. Her anbefaler vi å bruke tid i TikTok-appen. Bruk søkefeltet til å få opp ulike kombinasjoner av søk, relaterte søk, trendy temaer og populære hashtags. Man kan også bruke andre verktøy som TikTok Creative Center og TikTok Symfony Creator for inspirasjon og innsikt.
Søkeordsanalyse og implementering
Når man har fått en forståelse av hva folk søker etter, kan man gjennomføre en søkeordsanalyse for å se potensial i de ulike søkene og bestemme seg for hvilke søkeord man skal bruke. Her kan man bruke verktøy som Keyword Tool for TikTok, Semrush, Google Keyword Planner og Ahrefs. Når tema og søkeord er bestemt, må man implementere dem i videoen og på profilen.
Dersom man har noe relatert innhold andre steder enn TikTok, for eksempel en bloggartikkel på nettsiden sin, så kan man embede TikTok-videoen her for å styrke innholdet i artikkelen. På denne måten kan man knytte TikTok og annen innholdsproduksjon mer sammen.
Analyse av videoprestasjoner
Til slutt må man følge med på hvordan TikTok-videoen presterer. Her har TikTok et eget analyseverktøy direkte i appen, hvor man kan følge med på ulike metrics som visninger, likes, kommentarer og hvor mye av videoen som er sett. Man kan også få innsikt i brukernes demografi som alder, kjønn og land. All denne innsikten kan eksporteres og brukes senere for å sammenligne videoer. På denne måten kan man lære mye om hva som har fungert og ikke.
5 tips til bruk av SEO på TikTok
Uavhengig av om du er en liten eller stor bedrift, kun bruker TikTok for annonser, organisk posting, eller begge deler, er det noen ting man burde ta med seg. Her er en liste med de 5 viktigste tingene å huske på når man skal bruke TikTok som markedskanal.
- Gjør research ved å bruke appen
- Gjennomfør søkeordsanalyser
- Sleng deg på trender og bruk musikk
- Implementer søkeordene i videoene (muntlig og skriftlig)
- Analyser resultatene og sammenlign resultater