Optimaliser nettstedet ditt med LIFT-modellen

Når du skal igang med optimalisering av nettstedet ditt kan det være godt å ha en modell å følge slik at du slipper å starte med helt blanke ark. LIFT-modell er et godt utgangspunkt for å forstå hvilke elementer du bør tydeliggjøre.

Bilde av tre Fullstakkere som jobber og smiler i møterom.

De som besøker nettstedet ditt vil i de aller fleste tilfeller finne frem til det de trenger. Jobben din er å gjøre denne prosessen så enkel og intuitiv som mulig for de besøkende.

Hva er LIFT-modellen?

LIFT, eller “Landing page Influence Function for Tests”, er en modell utviklet for å utvikle gode hypoteser. Modellen er laget av Chris Goward. Han er anerkjent innen konverteringsoptimalisering, forfatter av boka “You should test that!”, og grunnlegger og CEO i WiderFunnel.

Modellen kan også brukes som en huskeliste for hva en landingsside bør inneholde, og hvilke elementer du bør gjøre mindre dominant for å oppnå en optimal brukeropplevelse.

LIFT-modellen er et rammeverk for konverteringsoptimalisering med seks konverteringsfaktorer som lar deg evaluere landingssider fra perspektivet til de som besøker nettstedet ditt.

Lift-modellen ser slik ut:

Flyet er et bilde på at nettstedet ditt har flere faktorer som påvirker brukeropplevelsen.

Relevans og tydelighet ønsker vi å fremheve på nettstedet. Elementer som skaper distraksjon  ønsker vi derimot å gjøre mindre synlige eller fjerne. Opplevd usikkerhet kan vi redusere ved å legge til informasjon som betrygger, eller ved å fjerne elementer som skaper usikkerhet. La oss ta en nærmere titt på de seks konverteringsfaktorene:

LIFT-modellens seks konverteringsfaktorer

1. Verdiforslag

Verdiforslaget (value proposition på bildet) er teksten som forklarer brukerne hvilken verdi de får utover det faktiske produktet eller tjenesten de kan kjøpe hos deg.

Verdiforslaget bør overbevise brukerne om hvorfor de skal handle hos deg, og ikke konkurrenten din. 

Verdiforslaget står gjerne øverst på siden og er det første brukerne leser. Denne teksten er dermed avgjørende for om folk blir fanget av ditt gode løfte og fortsetter å lese på nettstedet ditt. Alternativet er at folk ikke skjønner om siden er for dem eller hvorfor de skal handle akkurat hos deg, og dermed forlater nettstedet.

Et virkelig verdifullt og godt verdiforslag er basert på kvalitative undersøkelser der du har funnet ut hva kundene dine faktisk setter mest pris på med bedriften din og det å handle hos deg.

Vi anbefaler å bruke “Message mining” for å finne gode verdiforslag. Message mining handler om å bruke for eksempel kundeanmeldelser og brukerundersøkelser til å finne ut hva kundene dine faktisk mener om bedriften og produktet ditt, for deretter å implementere ord og fraser fra disse analysene i egen kommunikasjon som verdiforslag, markedsføring og produktbeskrivelser med mer. Når du bruker denne metoden vil du snakke samme språk som målgruppen din, og dermed tiltrekke deg flere i den samme kategorien.

Du kan også gjerne bruke denne formelen for å skrive gode verdiforslag:

Oppnå [spesifikt ønske] med [eneste / største / flest X / etc.] [ produkttype ] som [ gjør verdifulle unike ting ].

Eksempel 1

Oppnå de beste matopplevelsene med matverdens første stekeovn som bruker KI til å lage maten din.

Eksempel 2

Oppnå dine personlige løpemål med den populære appen “X” som automatisk sporer dine løpeøkter.

2. Relevans

Brukerne må finne det de forventer å finne på siden. For å sikre dette er det helt nødvendig at landingssiden står i tråd med det som står i annonsen og i det organiske søket.

Kontrollér at du bruker de samme ordene i annonseteksten og på landingssiden, at siden det er lenket til er så relevant og spesifikk som mulig: Dersom annonsen viser en spesifikk bukse må annonsen lenke til denne spesifikke produktsiden og ikke en generell kategoriside for bukser.

Dersom brukerne ikke finner det de forventer er sannsynligheten stor for at de forlater nettstedet ditt – de vil altså ikke legge inn sin livs innsats for å lete og grave etter det de trodde de skulle finne.

Ikke overlat oppgaven med å finne frem til riktig produkt eller side til dine brukere. Gi dem heller god kundeservice og veiled dem til siden de ønsker å komme til.

3. Tydelighet

Hvor tydelig siden din er handler om både bilde, tekst og sammenhengen mellom dem.

Teksten på siden bør være tydelig og spesifikk. Skriv ting rett ut fremfor å pakke det inn, og vær så spesifikk du klarer. Folk stoler mer på teksten “1078 kundeanmeldelser” enn “over 1000 kundeanmeldelser”. Og tillit er en viktig faktor for at folk skal velge å handle hos deg.

Bildene du bruker bør understreke det som står i teksten. På denne måten hjelper du hjernen til de besøkende å forstå innholdet på siden kjappere.

Det er fort gjort å velge et bilde som du assosierer med det du skriver om, men husk at din assosiasjon ikke nødvendigvis er den samme som alle andres – derfor bør du bruke et bilde som helt tydelig forteller samme historie som teksten.

Eksempel:

Dersom du skriver en bloggartikkel om treningssko for bruk i terreng, bruk dette bildet:

fremfor dette bildet:

Det første bildet viser skoene i bruk i riktig landskap. Det neste bildet viser kun landskapet og er dermed mindre tydelig og spesifikt enn det første bildet.

4. Distraksjon

Vi ønsker så lite distraksjon som mulig fordi det forstyrrer de besøkende og flytter fokuset deres bort fra det de kom til nettstedet for å gjøre – gjennomføre en konvertering/kjøp.

Det første du bør gjøre er å bestemme hvilken oppgave den spesifikke siden skal ha. Tommelfingerregelen er “én oppgave per side”. En kategoriside har som oppgave å veilede folk videre til riktig produkt, en produktside har som oppgave å få folk til å kjøpe produktet.

Alle elementer på siden som ikke hjelper den besøkende i å fullføre oppgaven, er en distraksjon og bør fjernes eller gjøres mindre visuelt synlig.

5. Usikkerhet

For at folk skal legge igjen penger hos deg må de stole på deg. De må føle seg trygge på at når de gir deg penger så får de det de forventer.

Dette konverteringsfaktoren handler om å:

  • Fjerne elementer som gjør folk usikre.
    Det kan for eksempel være tekst som er tvetydig, stockfoto som gir opplevelsen av at bedriften din ikke ønsker å vise ansikt.
  • Legge til elementer som øker følelsen av trygghet.
    Det kan for eksempel være sertifiseringsmerker, betalingsløsninger, sosiale bevis som kundeanmeldelser og stjernerangeringer, eller en FAQ som svarer på ofte stilte spørsmål.

6. Hastverk

Typisk brukes hastverk som konverteringsfaktor i forbindelse med tilbud og salg for å få folk til å handle .

Eksempler på hastverk kan være:

  • Salget slutter om xxt xx min xx sek
  • Kun x igjen på lager
  • Bestill nå og få med en gratis x

Konverteringsoptimalisering med LIFT-modellen

Husk, det hjelper sjeldent å ha et godt tilbud dersom bruker ikke forstår hvilken handling de skal gjøre på nettsiden din. Landingssiderelevans, tydeligheten i kommunikasjonen og minimalt med distraksjoner fører til høyere troverdighet og mindre usikkerhet.  

Vi anbefaler derfor å starte øverst på denne listen over konverteringsfaktorer når du skal begynne med optimalisering av nettstedet ditt. Dersom du ønsker veiledning eller en prat om konverteringsoptimalisering av nettstedet ditt er du hjertelig velkommen til å ta kontakt.